تبلیغات
ماهنامه قرآنی (در مسیل آسمان)
آیا طبق گفته قرآن در اسمان کوه وجود دارد؟



قرآن در توجیه بارش تگرگ از اسمان می فرماید:
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُزْجِی سَحَابًا ثُمَّ یُؤَلِّفُ بَیْنَهُ ثُمَّ یَجْعَلُهُ رُكَامًا فَتَرَى الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ وَیُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِیهَا مِن بَرَدٍ فَیُصِیبُ بِهِ مَن یَشَاءُ وَیَصْرِفُهُ عَن مَّن یَشَاءُ یَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ یَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ (نور/43) آیا ندیده‌ای (ندانسته‏اى) كه الله ابر را به آرامى مى‏راند ،سپس میان آن پیوند برقرار می‌کند آنگاه آن را فشرده می‌نماید؛ پس دانه‏هاى باران را مى‏بینى كه از میان آن بیرون مى‏آید و از آسمان از كوههایى كه در آنجاست تگرگى فرو مى‏ریزد و هر كه را بخواهد بوسیله‌ی آن(تگرگ) آسیب می‌زند و هرکسی را که بخواهد از این آسیب دور می‌دارد، کم مانده است روشنائى برقش چشمها را ببرد(کور سازد).
آنچه در این واضح است این موضوع می‌باشد که قرآن معتقد به وجود کوهی است در آسمان که خدا با بارش تگرگ از آن، هر کسی را که بخواهد بوسیله‌ی آن تگرگ آسیب می‌رساند و هرکسی که دلش را بخواهد به او آسیبی وارد نمی‌نماید، و همچنین درباره برقی که هنگام بارش شدید باران، در آسمان می‌زند می‌گوید که روشنائی این برق کم مانده است که چشمها را کور نماید.
حال این برداشت درست می باشد؟

در این ایه کوه به معنای کوه دارای سنگ و شن و...نیست،بلکه منظور از کوهها، توده‏هاى عظیم ابر است، که در عظمت و بزرگى بسان کوه است. لذا یاید اینگونه بگوییم که منظور از کوه كنایه از توده عظیم تگرگ است که به وسیله ابرها در دل آسمان به وجود می‌آید: مانند كوهی از علم و غیره.

«جبال» جمع جبل، به گفته «معجم مقابیس اللغة» به معنی تجمع شی توام با ارتفاع است، همین معنی در «التحقیق» نیز آمده است. بنابراین جبل، تنها به معنی کوهها و سنگ و شن نیست، بلکه هر توده عظیم به هم انباشته مرتفع را در زبان عرب، جبل می گویند.
هیچکس در آن عصر و زمان به دقت نمی دانست که ابرها در آسمان به صورت کوههایی است، با ارتفاعات متفاوت که ما قاعده آن را می بینیم، زیرا، تمام ابرها را به صورت یک صفحه گسترده در آسمان مشاهده می کنیم اما هنگامی که با هواپیما، به فراز ابرها برویم، ابرها را به صورت کوهها و دره ها و پستیها و بلندیهایی مانند آنچه در سطح زمین مشاهده می نماییم و به تعبیر دیگر سطح بالای ابرها هرگز صاف نیست و همانند سطح زمین دارای ناهمواریهای فراوان، و در بسیاری از موارد به صورت کوه روی هم انباشته شده است.

این نکته دقیق را که بر اثر پیشرفت علوم به اثبات رسیده نیز می توان بر این معنی افزود تا مفهوم جبال (کوهها) در آیه روشنتر شود.(
پیام قرآن،آیت الله مکارم شیرازی،جلد8وص 13 و تفسیر نمونه، تهران،ج 14، ص 504. )
یکی از دانشمندان در تحلیل خود، سخنی دارد که خلاصه اش این است: در آیه مورد بحث، ابرهای بلند به کوههایی از یخ تعبیر شده، زیرا دانشمندان در پروازهای هوایی خود به ابرهایی برخورد کرده اند که متشکل و مستور از سوزنهای یخ است که درست عنوان «کوههائی از یخ» بر آنها صادق است، و عجب اینکه یکی از دانشمندان شوروی درتشریح بعضی از «ابرهای رگباری» چندین بار از آنها به عنوان کوههایی از برف، یا کوههای ابر یاد کرده است. (همان، به نقل از یار و یاران در قرآن، ص 140و141.)



طبقه بندی: دانستنیهای قرانی، شنیدنیها، آیات قرانی، تفسیر موضوعی،
مراحل شکل گیری ابر و بارش باران و تگرگ

ابـر ــ بـاران ــ تگـرگ - آب


«آیا نمی بینی خدا ابرها را برای جمع و مرتب شدن می چرخاند، بعد آنها را با هم مألوف می کند، بعد آنها را روی هم انباشته می کند، و بعد می بینی که از میان امتداد آنها قطره بیرون می آید. و از ابرهای کوه مانند که ریزه های یخ دارند نیز با چرخاندن آنها تگرگ نازل میکند و آنها را بر سر هر که بخواهد می ریزد و هر که را نخواهد نمی ریزد. برق آن نزدیک است دیدگانها را بگیرد».

نکات آیه: 1ــ ابرها برای برای جمع و مرتب شدن چرخانده می شوند. 2ـــ ابرها مألوف می شوند. 3ـــ ابرها روی هم متراکم می شوند. 4ـــ  قطره از خلال امتداد ابـر (از امتداد تراکم ابر) می ریزد. 5ـــ ابرهای کوه مانند وجـود دارد. 6ـــ در ابرهای کوه مانند ریزه های یخ وجود دارد که با چرخش آنها تگرگ تشکیل می شود. 7ـــ  برق تگرگ نزدیک به گرفتن چشم است.

1ــ ابرها برای جمع و مرتب شدن چرخانده می شوند:

این تصاویر با ماهواره در طی 11 روز گرفـتـه شده. چنانکه در تصویرها می بـیـنـیـم گـردبـادها ابرها را می چرخانند و گرداب ابری شکل می گیرد و ابرها را جمع می کند.  قطر این ابر حدوداً 200 کیلومتر است و سوراخ مرکز آن کـه مـانند چـشـم می ماند حـدوداً 10 کـیـلـومـتـر است. («زجو» از جمله به معنی: هـل دادن یا پیچاندن یا گرداندن چیزی برای مرتب شدن یا شکل گرفـتن است). 

2ــ ابرها مألوف می شوند:

به شکلی که در تصویر می بینیم ابرها با هم مألوف می شوند. چرا قرآن از واژه تآلیف استفاده کرده است؟ تآلیف بمعنی سازگار نمودن و آشتی دادن دو یا چند چیز مختلف و متفاوت است. علت اینکه قرآن واژه تآلیف بکار برده اینست که پاره ابرها از نظر دما و غلظت بخار آب و ترکیبات و غیره با هم فرق میکنند.

 

 3ـــ ابرها روی هم مـتـراکم می شوند:

ابرها روی هم انباشته و متراکم می شوند. گاهی تراکم آنها به چند صد متر هم می رسد.

  

4ـــ  قطره از خلال امتداد ابر (از امتداد تراکم ابر) می ریزد:

وقتی وضعیت جوی به نقطه بارش برسد ابتدا ذرات آب در  بخشهای بالائی ابر با هم ترکیب می شوند و قطره های ریز در حد سقوط کردن تشکیل می شـوند. و چنانکه قـرآن گفـته از بالا  در امتداد تراکم ابر سقوط می کنند. در مسیر سقوط خـود با میلیونها مولکولهای دیگر آب برخورد می کنند که جذب آنها می شود و رفته رفـته بزرگ و بزرگ تر می شوند. تا اینکه به نهایت پائین ابر می رسند و آن را ترک می کنند. قطره ای که ابر را ترک می کند تقریبا 2000 بار بزرگ تر از ذرات موجود در ابر است. (پس از ترک ابر نیز در مسیر خود می توانند با قطره های کوچکتری که پیش از آنها از ابر جدا شده اند و بخاطر سبک تری خود سرعت کمتری دارند برخورد کنند و بزرگتر شوند).

5ـــ ابرهای کوه مانند وجود دارد: 

این نوع ابرهای کوه مانند البته فقط با رفتن با هواپیما در محیط ابرها مشخص است. و تا پیش از پرواز انسان کسی از آنها خبری نداشت.

 

 

6ـــ در ابرهای کوه مانند ریزه های یخ وجود دارد که با چرخش آنها تگرگ تشکیل می شود:

دانه تگرگ همانطور که آیه گفته در اصل ریـزه های یـخ اسـت کـه در بـخـش بالائی ابـر است. دانـه تگـرگ وقـتی تشکیل می شود که بلورهای یخی در بالای ابر، قطره های آب را که سردی آنـها در دمای زیر صفر است ولی یخ نمی زنند جمع می کند. آن قطره ها که تا زیر درجه انجماد سرد هستند به مجردی کـه بـلـورهـای یخی آنـهـا را لـمـس می کـنـنـد سریعاً یخ می زنند. و بلورهای یخی توسط بادهای تند خشونت بار در ابر بالا و پائین برده می شوند، (یا به تعبیر قـرآن گـردانـده یـا چـرخـانـده می شـونـد) کـه باعـث بـرخـورد و تـمـاس آنـهـا با قـطـره های بیشتری می شود. و این عـمل باعث می شود که قطره های بیشتری دور آنها یخ بزند، و دانه تـگـرگ بـزرگ و بزرگتر بشود. تا جائی که وزن آنها قدری سنگین می شود کـه بـاد دیگـر نمی تواند آنـهـا را با جـریـان خود به بالا ببرد و در نتیجه سقوط می کنند. (واژه «زَجْو» که آیه برای بیان شکل گیری ابر بکار گرفته و نحوه نزول تگرگ نیز به آن معطوف نموده، از جمله به معـنی: هـل دادن یا پیچانـدن یـا گـردانـدن چـیـزی برای مرتب شدن یا شـکـل گرفـتـن است).

7ـــ  برق تگرگ نزدیک به گرفتن چشم است: 

در ابـر "باد و بوران" جریان برق مثبت و منفی درست میشود. به ایـن شکل که با بادهای قوی "ذره ها" و "قطره هـای ریز آب" و مخصوصاً "ذره های یخی" موجود در ابر، در ابر بالا و پائین برده می شـوند کـه باعـث ایجـاد جـریان مثبت و منفی برق می شود. جریان مثبت و مـنـفـی اغـلـب دور از هـم شـکل می گیرند. دست آخر تـفـاوت مـیان یک مـنـطـقـه با برق مثبت با مـنـطـقـه دیگر با برق مـنـفـی، خواه در ابر یا بر زمین آنقدر زیاد می شود که برق آنها بـشکـل جـرقـه بـسـیـار بزرگ (آسـمـان درخـش) آزاد می شود.

همینطور وقتی تگرگ از میان یک ناحیه زیر صفر و ناحیه ذره هـای یخی در ابر میافـتد ابر الکتریسیته می شـود. وقـتـی قـطره های مایع با دانه های تگرگ برخورد می کنند سریعاً هنگام تصادم یخ می زنند. و بدنبال آن گـرما را رهـا می کنند. ایـن عـمل سـطح دانه تگرگ را از ذرات یخ دور تا دور گرم تر نگه می دارد. وقـتی کـه یک دانـه تگـرگ بـا یـک ذره یـخ تصادم می کند: الکـترونها از بخش سردتر به بخش گرمتر جریان پیدا می کنند. پـس از آن دانه تگرگ برق منفی می شود. همین اثر نیز وقتی قـطـرهای با دمای  زیر صفـر با دانه های تگرگ و ذره های ریز دارای برق مـثـبت برخورد می کنند رخ می دهد. این فـندکهای دارای برق مـثـبت توسط باد به بخش بالائی ابر برده می شوند. و تگرگ دارای برق منفی به ته ابر می افتد و بدین گونه بخش پائین تر ابر منفی می شود. این برق منفی بصورت نور تخـلیه و آزاد می شود. نور آن نیز چنانکه آیه گفـته قـوی است.

و آب اساساً وقتی تغییر حالت میدهد، مثلاً از مایع به جامد یا از آب به بخار تبدیل میشود انرژی آزاد میکند.




طبقه بندی: دانستنیهای قرانی، آیات قرانی، شنیدنیها،
عكس و سوره: كهیعص و عدد 114

سورهءمریم با حروف خاص (كهیعص) آغاز می شود. بگذارید تأمل كنیم و ببینیم كه چگونه این حروف در سورهء مریم تكرار شده اند و چه رابطه ای با تعداد سوره های قرآن یعنی 114 دارد؟....


 



طبقه بندی: دانستنیهای قرانی، شنیدنیها،
خوشنویسی آیات قرآن بر بال پروانه‌ها


ابتکار جدید کاتب ریزنگار قرآن؛


%d8%ae%d9%88%d8%b4%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c-%d8%a2%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86-%d8%a8%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d9%84-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d9%87%d8%a7

گروه هنر: در تازه‌ترین فعالیت هنری‌ام، آیات قرآن و تصاویر اماکن مذهبی را با استفاده از رنگ و قلم‌موی تذهیب روی بال پروانه‌ها ترسیم می‌کنم.

رائین خانزاده، کاتب و هنرمند ریزنگار قرآن، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: پس از نگارش دو قرآن مطلا که آنها را به یک جواهرفروش آلمانی افغانی‌تبار هدیه کردم، در شرایط فعلی مشغول نقاشی با استفاده از آبرنگ و قلم‌موی تذهیب روی بال پروانه‌ها هستم.
وی ادامه داد: نقوشی که در حال ترسیم آنها روی بال پروانه‌هایی که آنها را به صورت خشک شده خریداری می‌کنم، هستم، آیات قرآن و تصویر برخی اماکن مذهبی همچون مدینه منوره است؛ به نظرم کار نو و مبتکرانه‌ای است هر چند باید اعتراف کنم در مقابل طراحی نقوشی که خداوند در بال پروانه‌ها داشته، ناچیز است.
این هنرمند خوشنویس گفت: کار نقاشی روی بال پروانه‌ها که امیدوارم به زودی بتوانم مجموعه‌ای از آنها را در قالب نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار دهم، بسیار ظریف است و نیاز به حوصله و دقت فراوانی دارد؛ من با ریزنگاری قرآنی که آثاری را با این شیوه خلق کرده‌ام، می خواهم این نکته را به اثبات برسانم که برطبق روایات و احادیث ، نظر کردن به آیات قرآن موجب تقویت بینایی چشم می‌شود.
وی در پایان گفت: 15 سال بی‌وقفه روزی 9 ساعت در حال خوشنویسی قرآن به شیوه‌های غیرمتعارف هستم اما نه تنها سوی چشمانم را از دست نداده‌ام بلکه چون سر و کارم با آیات الهی است هر روز احساس می‌کنم بیناتر از قبل هستم و جزئیات بیشتری از پدیده‌های پیرامون را می‌توانم با چشم غیرمسلح مشاهده کنم.




طبقه بندی: شنیدنیها، گالری تصاویر،
آشنایی مختصر با چند سبک مهم تلاوت قرآن

آشنایی مختصر با چند سبک مهم تلاوت قرآن

در این مجال ما به تحلیل تعدادی از سبک های مطرح – و البته کاملا متفاوت از هم – خواهیم پرداخت . این بدان سبب است که امکان بررسی تمامی سبک ها و زیر شاخه های آن با توجه به وجود مجموعه ای بزرگ از قاریان صاحب نام در عالم قرائت برای ما وجود ندارد و لذا ناچار از گزینش و انتخاب تعدادی از آنها هستیم. با این وجود در این انتخاب ، معیار ها و شاخص های زیر را ممکن است تمام یا حتی یکی از آن ها – بر این انتخاب منطبق باشد در نظر گرفته ایم . این معیار ها عبارتند از:


ادامه مطلب

طبقه بندی: موضوعات مرتبط، شنیدنیها، دانستنیهای قرانی،
انواع سبکهای تلاوت



طبقه بندی: شنیدنیها، دانستنیهای قرانی، موضوعات مرتبط،

طراحی پوسته از : ایران نقش (طراحی قالب وبلاگهای پارسی)
تمام حقوق این وبلاگ و مطالب آن متعلق به ماهنامه قرآنی (در مسیل آسمان) - مطالب دی 1393 می باشد.